În ultima săptămână, două ştiri despre Bucuresti ne-au cam provocat: una despre strategia turistică şi alta despre ghidul Vuitton. O echipă de experţi, “aleşi” să deseneze o strategie de marketing turistic pentru Capitală, ne-au anunţat, după aprofundate studii, cum că Bucureştiul nu are nimic interesant de patrimoniu, catalogându-l drept ridicol faţă de Viena, Paris sau Londra. Sfatul lor era să ne limităm la singura atracţie rămasă, şi anume efervescenţa de weekend a locurilor de distracţie din centrul Bucureştiului şi brandurile care sunt deja celebre la nivel internaţional, probabil gen Bamboo. Să prezentăm dinamica şi avântul dezvoltării. Dezvoltarea de terase, probabil. Eu cred că s-au plictisit repede plimbându-se prin zonele mizere gen Calea Moşilor ori Calea Rahovei vechi, şi-au pus de-un brainstorming în pub-urile din Historic Center. Probabil n-au observat că majoritatea pub-urilor de acolo n-au nimic cu România şi Bucureştiul, că sunt surogate de import. Ce-am adunat noi din ultimii 20 de ani? Păi manele, fete de VIP şi gălăgie. Ia să vedem, care dintre turiştii străini gustă aşa ceva? Dacă e să ne luăm după ce se-ntâmplă în deja celebra staţiune Mamaia, lucrurile arată cam aşa: arabii şi ruşii cu bani apreciază “fetele frumoase”. A doua ştire, venită ca o poşetuţă în cap, ne face Atheneul şi Casa Poporului de cacao. Lovitură directă, atât în erudiţi, cât şi în naţionalistul vajnic. Ne-au ciuruit mândria naţională pe toate fronturile. Ce-am învăţat noi din această lecţie? Că nu ştim ce vrem, ce ne reprezintă. Sau, mai degrabă, ce credem noi că ne reprezintă se pare că nu este atât de extraordinar. Tentaţia de a arunca la gunoi tradiţia şi a importa clişee, forme fără fond, este omniprezentă, de la consumator până la leader. Sper să vedem argumentaţia exper’ilor, precum şi celelalte lucruri interesante din Ghidul Vuitton, ca să înţelegem ce apreciază cei mai de succes creatori de poşetuţe. Suportăm să luăm câte o poşetuţă în cap din când în când, dar măcar să învăţăm ceva din asta.
Tags: Vuitton; Atheneu; VIP; ghid